Saturday, September 8, 2007

للبنات فقط


النهاردة عايزة اكلمكوا على حاجة شغلت بالى وقلت اخد رائيكم فيها،

سمعت النهاردة اغنية لهشام عباس اسمها احنا لبعضنا

و الاغنية دى لفت انتبهاى مقطع فى اخرها بيقول


ليه كل البنات بتحب الماديات

على طول هات هدايا الوفات

مع ان ممكن هدية بسيطة

ويكون ليها معانى غويطه

....

عارفنكوا يابنات

عارفين كا الحركات

سيبكوا من المديات

و السؤال :

هل فعلا وسط عالم المديات اللى بنعيش فية

البنات

بقت

عايزة هدايا غاليا، عريس غنى،

وموضوع انه يجيب ورده مثلا بقت

حاجة عبيطه ومش مقبوله

و تغلبت المادية على المشاعر

ويترى مين السبب؟

___________________

* انا حطيت الغنية على شان تسمعوها و تقولولى

و احتياطى لاكون سمعت كلمة غلط :)

8 comments:

O S A M A said...

ماهى مش هتفطر ورد وتتغدى ورد وتعيش في بيت من الزهور

انا بسجل اسفي انى رديت لانه للبنات فقط

تحياتى سلفر

rack-yourminds said...

للبنات فقط

طب سلامو عليكم

Esmat said...

سلفر
البنات بتختلف بس المظاهر حوالينا كترت وفيه بنات بتحب المظاهر يعنى ممكن تتجوز مثلا شاب لا تحبه بس يكون ماديا مرتاح
وبسى من الاخر البنت اللى بتحب لا يهمها مظاهر ولا غيره يهمها تكون مع اللى بتحبه ومستعدة تتعب معاه علشان يكونوا نفسهم مع بعض
يعنى الحب هو الفيصل فى الموضوع
وعلشان الحب نحن نضحى باى شىء
وانتى ايه رايك؟
انا متاكده من كلماتك المليئة بالاحاسيس انك لستى مادية على الاطلاق
ولكى تحياتى

محمود على said...


البنات عايزه امان
ومن شروط الامان الماديات

بس لو البنت واثقه ان الولد الي قدامها كويس

تبيع الدنيا عشانه

sahr said...

طيب ياليت تيجي على قد ورده
دلوقتي ماعدش فيه ورده ولا غيره
تحياتي

real love said...

سيلفر لا طبعا أنا ضد الرأي دا
وضد رأي أسامة كمان
انا رأي إن الحب أهم كتير من أي ماديات
لو في حب بجد البنت بتتنازل عن كل شيء
وأولها الماديات
انا اعرف واحدة حبت واحد وطلبت منه تكمل معاه رغم كل الظروف لكن الولاد هي الوحيد اللى بتعترف بالماديات
جايز عشان هما اللى شايلين المسئولية دلوقتى وبعدين
لكن البنات مش محتاجة أكتر من الحب والأمان والاستقرار
لأن الحب هو الأساس لأي بيت لو الأساس متين
كبرت البيت وانتى مطمنة
لو الحب داب مع السنين اعرفى انه مكانش ليه أساس والبيت بيتهدم في أقرب وقت رغم وجود كل الماديات
............................
تحياتي سيلفر
واسمحيلي أعزمك عندى فى مدونتى على الجديد بعنوان إلى أين ذاهبة
وفي مدونتى يمكن تلاقى الرد على السؤال اللى انتى طرحاه
أنا واحدة الحب هو كل عالمها
ولما حبت اختارت واحد الماديات معظم عالمه فاياترى مين فينا اللى بيعترف بالماديات احنا ولا هما
جميلة موضوعاتك وجميلة كلماتك
.............................
تحياتي واحترامي
ريال لف

شمعة أمـــــل said...

بصى بقى يا ست سيلفر
طبعا انتى عارفه رايى
بس مفيش مانع اقوله تانى
ان الماديات مطلوبه
لكن من غير حب يبقى انتحار مش جواز
والحب من غير ماديات يبقى عملية فدائية
يعنى الحب اجمل شئ فى الدنيا لكن فى زمنا ده لازم نعمل حسابه
والحساب يعنى ماديات
انا عارفه انى اللى بقوله عبط
لكن انا شايفه ان الحب والماديات مينفعش نعزلهم عن بعض


تحياتى يا جميل

Fatma El-Zahraa Mohamed said...

لكم جميعا انا اشكركم على حضوركم وارائكم
اشعرتنى ان الدنيا تحت غلاف الماديات مازل بعا الحب ينبض ينتظر الخروج،
esmat
لا انا ما فضلش الماديات على الحب بس ده ما يمنعش انى عايز حاجات كتير فيها العربية الفخمة و البيت لكن ما عنديش مانع نتعب سوا لغاية ما نوصل طبعا لو كان ده من احلامنا