Thursday, October 18, 2007

أشياء نخاف منها


أشياء نخاف منها
************************
اخاف مما لاشىء يخفني هكذا رددت علي امي حين أخبرتني أنها ستخرج مع أبي وساضطر للجلوس وحيداً في المنزل قالت لي مؤكدة وهي تخرج لا تخاف لن نتاخر كثيرا . فلماذا أخاف هكذا حدثت نفسي وأخذت أفكر هل يوجد شىء يستحق أن اهابه صحيح اني اخاف من الصراصير ، و الحشرات الطائرة، والزاحفة والقوارض لا...لا...ليس بخوف بل هوشعور بالأشمئزاز أجل إنها كائنات مقززة تبعث في جسدي قشعريرة حين اراها فانتفض ويعلو صوتي بالصراخ فتهرول أمي إلي وتخلصني ، ما هذا مالي والصراصير ها!! إن أمي تحرص علي نظافة المنزل ولا يمكن أن اجدها علي أن ابعد هذا التفكير عني نعم سوف احضر لي بعض الطعام واشاهد التلفاز لكن ...؟! ماذا لو تسلل احداها للمنزل في غفلة من.....لا لا لن يحدث الأفضل أن احضر الطعام هيا هيا ما الذي يمكن أن يحدث هأ .....آه لا إلا هذا إنقطع التيار الكهربائي انه الشيء الوحيد الذى اخافة فعلا ماذا أفعل في هذا الظلام الحالك الآن يمكن ان يحدث أى شىء ، لكن لا علي أن أفكر بشكل إيجابي نعم الإيجابية سوف أبحث عن الشمع وانيره وبذلك إذا حدث وتسلل أى شيء للمنزل سوف اراه حتى لو كان لص ...لص ماذا لو تسلل اللص حتي لو كان هناك ضوء ما استطعت فعل شىء بل إنة هو الذى يمكن ان يقت ...لا لا ما يدفع بالص اى لص المجيء لمنزلنا ،ما هذا اللغو من الافضل ان اشعل الشمعة لأن اللص اذا راى الضوء فسيعرف اننا بالمنزل ولن ياتىء اجل هكذا التفكير الان البحث عن الشمع ، بهدوء خطوه بخطوه هكذا حتى لا اتعثر في شىء ها ! ما هذا الصوت ربما لاشىء وربما يكون اللص ان الصوت قريب مني ما العمل الان آه اسرع نحو الباب هيا اسرع ما هذا يا الهى انة بالقرب من الباب ها ...، مالك يابنى من؟ امى نعم ما الأمر ؟ لاشىء كنت في طريقى لافتح لك الباب حين سمعت صوتك لكن الأضاءة منعتنى من الروئية جيدا هل انقطع التيار الكربائى ؟ نعم وهل خفت؟ لا مما اخاف لقد كنت بمفردى اجلس مع نفسى ما الذى يخيف في هذا.
*******************************************

16 comments:

محمود على said...


حمد الله علي السلامة

لو الي انا فهمته من الموضوع ده صح
يبقي انتي عبقريه

لو الي انا فهمته من الموضوع غلط
يبقي انا كنت عايز اتطرق لموضوع حسيته في البوست

حد فاهم حاجة

Esmat said...

حمدا الله على السلامة
الكلام مجننى جميل جميل
خيال رائع
فعلا كل واحد جواه خوف من شىء ما
و الشاطر اللى يواجه مخاوفه
يواجه مهما كانت الصعوبة
ما عجبنى اكثر
قولك فى الاخر
وهل خفت؟ لا مما اخاف لقد كنت بمفردى اجلس
مع نفسى ما الذى يخيف في هذا

غريب ان يكون ايضا بداخلنا اماننا
فلنبحث عنه
لانه هو السبيل لمواجهة خوفنا
مش قادرة اقولك غير
حماكى الله
وحقق كل ما تتمنيه
فأنتى تستحقى كل الخير
تحياتى

الصقر الجارح said...

هو انا مش فهمت حاجه خلص يعنى انتى خوفتى فى الاخر وايه اللى حصل
ما علينا البوست كويس ولو فهمته هيبقى احلى على فكره

Fatma El-Zahraa Mohamed said...

محمود على:
و اضح انك وصلك حاجات كتير كنت عايزة اقولها او ده اللى فهمتة من تعليقك
شكرا ليك

Fatma El-Zahraa Mohamed said...

esmat:
شكرا ليكى و على تحليلك، وربنا يجازيكى خير، واكيد بتفق معاكى فى اننا جوانا مخاوفنا ولازم نواجها وكمان نواجه حاجات كتير تانية

Fatma El-Zahraa Mohamed said...

الصقر الجارح:
الفكرة فى جزء منها حللتة الرقيقة Esmat
و الباقى ها اسيبة ليك
اما عن اذا كنت خفت ، ها اسيبهولك تحدد انت :)

horas said...

الف حمد الله ع السلامة
بوست جامد اوى
بس هو فى حاجه تخوف اكتر
من حد قاعد مع نفسه؟؟

Fatma El-Zahraa Mohamed said...

حورس الجميل
شكرا على مرورك و تعليقك
و كيدا اكتر حاجة بتخوف ان الواحد يقعد مع نفسه

rack-yourminds said...

هيا الوحده وسنينها ...في الوحده دايما الخوف والقلق يسكن فينا..لكن طول مهي مع امها فبتشعر بالامان

يلا كلمتين علي قدي

تحياتي لكي

فى القلب said...

كل واحد جواه وحده عشان كده عيشين فى خوف أبدى

Fatma El-Zahraa Mohamed said...

واحد:
فعلا الام مصدر هام للامان فى حياتنا

Fatma El-Zahraa Mohamed said...

فى القلب:
الوحدة و الخوف اللى بنصنعة و نربية و نكبرة ، وبعد كدا ما بنعرفش نخلص منه

Esmat said...

العزيزة سيلفر
حبيبتى قلقانة عليكى
عاملة إيه فى دور البرد
يا رب تكونى بخير
طمنينى عليكى
يا رب تكونى بخير

Doaa Ebrahim Aaql said...

احساس الوحدة مخيف
لكنه رائع
إن كان المتوحد
متصالحا مع نفسه

الوحدة مع نفس متصالحة
أفضل من الصخب
مع اشخاص نشعر معهم بالغربة


تحياتى

hana said...

الخوف
دة اكبر قيد وحصار ممكن يكون بيأيدنا جوانا
يوقف خطواتنا
ويمنع وجودنا
ويخطفنا منا
وربما لا نجد انفسنا
فنتلاشى معه

ونصبح بلا هدف بلا منطق
بلا نحن


دمتى بخير

gohayna said...

يا بنت الحلال

حمدلله علي السلامه الاول

ثانيا ايه الغياب دا

احنا لسه ملحقناش نقولك حمدلله علي السلامه

انتي فين ؟
طمنيني عليكي