Saturday, September 16, 2017

الكتابة فعل امر ... اليوم 3

كاية كل يوم تلات
"لو حكينا يا حبيبى نبتدى منين الحكاية؟" على رأى الاوستاذ عبد الحليم🤔🤔🤔
فيوم الثلاثاء كما هو معروف لدى السواد الاعظم من الشعب المصرى يوم غير عادى بالمرة وان كنت ممن يستخدمون وسائل التواصل الاجتماعى حتما ستقع عينيك على posts من قبيل: "اليوم دا ماله قالب على تلات كدا" اذا صادف احدهم يوما عسيرا ، او "الشهر دا بدا بيوم تلات ربنا يستر باين من اولها" ... الى آخره . وكنت اتعجب كثيرا من شكوى الاخرين من يوم الثلاثاء فأنا لا اوجه مشكله معه على الاطلاق لذلك عقدت العزم على معرف "سر يوم الثلاثاء" ...
وعليه استعنت بصديق وسألته :ايه حكاية يوم التلات؟!!!! فأجاب "تحسية مش اربع - انا مصدومة- ايوا بيجى فى وسط الاسبوع لاهو اتنين ولا اربعاء وايام المدرسة كان اطول يوم فى الدراسة سبع حصص و تلاقى كل حاجة ملخبطة ومابتمشيش فى اليوم ده "
علت علامات الدهشة والصدمه وجهى واتسعت عينانى وانا اردد فى بلاهه وبصوت بطئ كمن يتعلم الكلام حديثا "على شان كدا"
صديقى: على شان كدا !!! ايه
انا: عرفت ليه أنا ماعنديش مشكلة مع يوم التلات
صديقى: مستغربا ليه؟!!
انا: الاسبوع كله عندى يوم التلات 😐😐😐

No comments: